EINES i Recursos

per a l'ensenyament de la geografia

Web en francès de caràcter científic que té l’objectiu de compartir el saber i l’ensenyament de la ciència geogràfica. Trobareu gran quantitat de recursos classificats per nivells (primaria, secundaria, universitat), monografies, articles, etc…Interessant pestanya de vocabulari i nocions generals geogràfiques.

http://geoconfluences.ens-lyon.fr/

 

Web creada per un grup de joves especialistes en l’àmbit de les Relacions Internacionals i altres disciplines, entre elles la Geografia, on trobarem articles en format radiofònic i video d’anàlisi internacional.  http://elordenmundial.com/

 Programa per capítols creat per TV3 que vol fomentar la reflexió i el debat sobre activitats que poden millorar la societat i el món. Cada capítol tracta sobre un tema concret, on els protagonistes de projectes concrets sobre el terreny expliquen quins problemes tenen i què fan per superar-los.  (30′ aprox.)

http://blogs.tv3.cat/latituds

CapturaEl documental “El pati del darrere” és el retrat del paisatge, de la gent i de la història d’una de les zones més transformades de Catalunya i alhora del pulmó verd de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). És el retrat de la zona amb més acumulació d’infraestructures del país i alhora l’horta que produeix el 15% dels aliments que es mengen a la ciutat. Duració: 53′

http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/sense-ficcio/el-pati-del-darrere/video/5567858/

CapturaPrograma de la Fundació Solidaritat de la Universitat de Barcelona. Recull, descriu, analitza i denuncia situacions a tot el món en les quals es violen els Drets Humans, com a conseqüència de conflictes oberts o encoberts. Es mostra un mapa amb els principals conflictes actuals del món, amb fitxes i informació sobre cada conflicte.

http://observatori.org/

logo_observatori_paisatgeProjecte que pretén contribuir a l’actualització dels coneixements de l’alumnat d’ESO sobre la ciutat i el territori de la Catalunya actual i promoure la sensibilització envers el paisatge, com a component important del patrimoni natural i cultural del nostre país. De les 12 imatges proposades, es plantegen una sèrie d’activitats d’observació, anàlisi i reflexió del paisatge.

http://catpaisatge.net/educacio/index.php

icgcAquest vídeo de l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya fa un repàs per la història de la mesura de la Terra: des de les primeres representacions de l’Antiguitat, quan el món era profundament misteriós, fins a l’actualitat, moment en què la cartografia ha quedat incorporada a la vida quotidiana. Es troben disponibles els subtítols en català, en castellà i en anglès. (33′ 33″)

https://www.youtube.com/watch?v=fcUZ7NJUdT0

iccGAIA · La Gran Mare és un documental de l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya sobre l’origen, l’evolució i el futur de la Terra, amb èmfasi en els conceptes geològics i el paper de la vida i dels humans. Els fets i les idees es mostren mitjançant il·lustracions i animacions així com filmacions realitzades en llocs com museus i paisatges rellevants. També s’hi exposen les amenaces a la sostenibilitat del planeta.  Es tracten aspectes de la mitologia, conceptes com el Big Bang, la formació del planeta Terra, la història de la Terra, l’evolució de la vida, plaques tectòniques… (48′).

https://www.youtube.com/watch?v=OL6U_1WmBbw&feature=youtu.be

logotipCEDEl tema de la infecunditat a Espanya és tractat al primer número de Perspectives Demogràfiques que publica el Centre d’Estudis Demogràfics de la UAB. Molt probablement, una de cada quatre dones nascudes al 1975 no tindrà fills quan arribin als 50 anys d’edat. Aquesta generació esdevindrà la més infecunda de totes les generacions nascudes a Espanya en els darrers 130 anys.

http://ced.uab.es/wp-content/uploads/2015/12/Perspectives-Demografiques_CAT_012016.pdf

ara.catGaleria de 50 imatges que pretenen ser una mostra de la diversitat de paisatges que es poden trobar a Catalunya. És una selecció  que ha fet la secció ARA Mirades, a partir de les 135 tipologies de paisatge que ha codificat l’Observatori del Paisatge.  Acompanya a cada imatge una identificació i una petita explicació de la tipologia de paisatge.

http://mirades.ara.cat/paisatges/

descarga (1)Simulació d’un viatge al centre del planeta Terra. Coneix què hi tens sota els teus peus, tant a les zones continentals com a les zones marítimes. A la simulació, a mesura que es va desplaçant el ratolí, un comptador indica a quina profunditat (mesurada en km) ens trobaríem i es visualitza què podríem trobar al llarg del camí fins arribar als 6.371 km de profunditat del centre de la terra.

http://www.bbc.com/future/bespoke/story/20150306-journey-to-the-centre-of-earth/

youtubeDocumental produït per Tony Comity, centrat a França però que presenta una realitat molt pròxima a tota Europa i al món occidental en general. És una reflexió sobre el contrast abismal que hi ha entre la crítica situació de les famílies per la crisi, la precarietat nutritiva als països en vies de desenvolupament i la nostra manera de consumir. Interessant per l’educació sobre consum responsable. El reportatge, emès per 30 minuts de TV3, és presentat en 3 fragments al Youtube: El menjar que llencem 1.2 (15’21”),  El menjar que llencem 2.a (7´34″), El menjar que llencem 2b (8´06″). Els tres fragments es van enllaçant .

https://www.youtube.com/watch?v=9QYTPzJ8h4w

youtubeDocumental sobre el menjar que llença la indústria alimentària i la cadena de distribució, útil per reflexionar sobre els milions de tones d’aliments llençats. Sobre aquesta situació calen actuacions a tres escales: consumidors; majoristes-minoristes i productors; polítics. Reportatge de Valentin Thurn, (54’48”)

https://www.youtube.com/watch?v=hN1aZWUnqxE

youtubeReportatge sobre noves formes de màrqueting: el neuromàrqueting. El documental, emès pel programa 30 minuts de TV3, explora sobre la tècnica neurològica aplicada a les vendes. Pretén apel·lar a l’inconscient i a les emocions a l’hora de consumir; orientar conductes sense que els potencials consumidors no se n’adonin. Reportatge de Benoït Bringer.  (39´31″)

https://www.youtube.com/watch?v=PVRA_u-E3ZM

youtubeReportatge sobre els canvis produïts a la ciutat de Detroit en els darrers 5o anys. S’analitza el ràpid creixement de la ciutat lligat a la indústria de l’automòbil nordamericà dels anys 1960, esdevenint aleshores la capital automobilística del món i la quarta ciutat més poblada dels EEUU. Ara, la crisi i els canvis al sector han comportat la destrucció de llocs de treball, delinqüència, corrupció, edificis abandonats…  Avui la ciutat esdevé un espai per noves oportunitats i el vídeo permet el debat. (11’28”)

https://www.youtube.com/watch?v=oi2Ja3AmJ9k

youtubeReportatge sobre l’illa de Migingo, una petita illa de la mida d’un camp de futbol, situada al mig del Llac Victòria. El reportatge pretén fer una reflexió de com l’home pot impactar sobre l’ecosistema. L’illa de Migingo, avui disputada entre Uganda i Kènia, va ser colonitzada pels britànics. La introducció de la perca del Nil ara fa uns 70 anys va provocar a la zona nombrosos canvis econòmics, socials, demogràfics… que ara es sumen als canvis climàtics. (5’46”)

https://www.youtube.com/watch?v=cOkn0M7R7FQ

logoExercicis de localització de països, capitals, mars, oceans, rius… de l’àrea del Pròxim Orient, amb diferents nivells de dificultat.  Aquests mapes interactius han estat seleccionats per l’espai “Interpretant el món àrab i l’islam” que el periodista i arabista Jordi Llaonart té destinat a blocs de VilaWeb.

http://blocs.mesvilaweb.cat/arabislam/jocs-amb-mapes-interactius-per-aprendre-geografia-del-proxim-orient-nivell-iv-xi/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+arabislamblog+%28Interpretant+el+m%C3%B3n+%C3%A0rab+i+l%27islam%29

icgcInstrument útil per la detecció de canvis geogràfics i urbanístics al territori i per determinar el moment en què aquests s’han produït, sobre la cartografia oficial. El visualitzador de canvis urbanístics pot ser dividit en 2, 4, 6 o 8 finestres segons la voluntat de l’usuari, i per a cada una d’elles es pot triar l’any del qual es vol visualitzar l’ortofotomapa corresponent. Cal tenir en compte que la producció de l’ortofotomapa no abasta la totalitat de Catalunya cada any, fet pel qual per alguns dels anys no es visualitza informació en determinades àrees. Molt il·lustratius els canvis urbanístics de les ciutats, especialment la de Barcelona.

http://betaportal.icgc.cat/canurb/

icgcEina senzilla que mostra, amb un sol impacte visual, les transformacions geogràfiques del territori. En moure el ratolí per la pantalla, es visualitza una àrea circular on és mostra com era l’any 1945 (o 1956 a escollir). Amb aquest funcionament s’evidencien amb detall les transformacions geogràfiques de l’indret. És un recurs de fàcil ús; a la part superior dreta de la pantalla, uns botons permeten canviar l’ordre del fons i l’any de visualització.

http://betaserver.icgc.cat/visor/catalunya_ull_del_temps.html#15/41.4121/2.2201

icgcMaterial fotogràfic que permet comparar el territori català en tres moments diferents: 1945-46, 1956-57 i l’actualitat. Un cercador permet situar-se en l’indret escollit i comparar de manera simultània entre les imatges de les primeres fotografies aèries realitzades a Catalunya els anys 1945-46, les realitzades en el segon vol al 1956-57 i les actuals. És una eina eficaç per l’anàlisi dels canvis d’usos del sòl en els darrers setanta anys.

http://betaportal.icgc.cat/canurb/cathistoric.html

índex

Fantàstiques imatges aèries de la serralada de l’Himàlaia obtingudes gràcies a les tecnologies de filmació més avançades. El vídeo mostra, amb gran resolució, imatges de la ciutat de Katmandú, grans saltants d’aigua, zones boscoses i abruptes i les muntanyes més verticals de l’Himàlaia amb cims emblemàtics com l’Everest, l’Ama Dablam i el Lhotse. (2’29”)

https://vimeo.com/121045965

logo-tv3Al lloc on fa més fred de la Terra, a Iakutia (Sibèria), un nen de vuit anys ha de caminar sol per la neu, cada dia, a 50 sota zero, per anar a l’escola. Altres nens fan un curt trajecte fins al punt on han d’agafar el vell autobús escolar que, si s’avaria, pot suposar la mort de tots, per congelació. Durant 9 mesos a l’any, no poden sortir al pati perquè fa massa fred.48 min.

 

http://www.ccma.cat/tv3/

mbmm

Projecte del Mobile World Capital Barcelona i la Generalitat de Catalunya per georeferenciar el patrimoni català. Alumnes de tota Catalunya situaran sobre el mapa monuments (construïts o naturals) que aniran referenciant amb fitxes. El professorat les corregirà i enviarà als CRP, els quals faran la tria definitiva i la penjaran al mapa interactiu.

http://mhm.itinerarium.cat/

índexBanc d’imatges. El web de Yan Arthus-Bertrand, fotògraf francès, conté fantàstiques imatges d’arreu del món que es poden descarregar gratuïtament. L’objectiu de la seva càmera captura imatges de gran bellesa i sensibilitat tant pel que fa a a les persones com per a problemes mediambientals.

http://www.yannarthusbertrand.org/es

AtlesturismeEl Mapa Nacional de l’Oferta i els Productes Turístics de Catalunya és el resultat del conveni signat entre el Departament d’Innovació, Universitats i Empresa i la Universitat de Barcelona. Té com a propòsit presentar algunes idees bàsiques sobre el fenomen turístic a Catalunya a partir de tres característiques principals: la seva dimensió global, la seva potencialitat per a generar riquesa i el seu caràcter canviant, que obliga a establir estratègies d’adaptació quasibé de manera permanent.

http://www.ub.edu/mapaturismecat/ARTS/000.html

Pàgina de la Fundació del Món Rural, plantejada com a eina de reflexió sobre les realitats específiques i diferencials del món rural català. Conté mapes, gràfics, quadres i imatges amb la finalitat de facilitar-ne l’ús a escoles i instituts. A part del material gràfic de l’atles, es donen unes orientacions didàctiques i es faciliten quatre exemples d’aplicació a l’aula.

http://www.fmr.cat/atles/

imagesMaterials elaborats per la Cartoteca General de la Universitat Autònoma de Barcelona. Es tracta de documents en format PDF que mostren, de manera gràfica, les diverses funcionalitats dels recursos de cartografia digital disponibles a la xarxa (l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya, l’Instituto Geológico y Minero de España, la OECD o l’Agència Catalana de l’Aigua, per exemple).  

http://ddd.uab.cat/search?ln=ca&cc=recdoc&sc=1&p=cartoteca+general&f=author&action_search=Cerca

atlas justiceAquest atles pretén fer més visibles els impactes que generen els projectes miners, les grans preses, les plantacions, el fracking o les incineradores, i les injustícies  que provoquen les seves activitats. L’atles recull les narracions de comunitats de tot el món, en lluita per aquestes injustícies. Vol ser també una plataforma de connexió per trobar altres grups que treballen pel mateix tema.

http://www.ejatlas.org/

Els matins

Entrevista realitzada a la demògrafa Anna Cabré, directora del Centre d’Estudis Demogràfics, al programa “Els matins” de TV3. En aquesta entrevista Cabré parla dels canvis en la demografia catalana en els darrers anys i de com la crisi ha afectat a la nostra societat. (29′ 34”)

http://www.tv3.cat/videos/4896331/Anna-Cabre-Els-infants-son-els-mes-afectats-per-la-crisi

logoPàgina elaborada per la Universitat de Lleida, dedicada al coneixement d’Europa de manera àmplia: geografia, economia i història de les institucions. Ofereix bons recursos: vídeos, mapes, documents, imatges…. i una guia per al professor. Existeix una versió en castellà.

 

http://www.learneurope.eu

 

Ed GEOComissió de treball de la Unió Geogràfica Internacional (UGI) que té com a missió la millora de l’educació geogràfica a tots els nivells educatius, des de l’escola a la universitat,  desenvolupar estàndars internacionals en els coneixements geogràfics i difondre el International Charter on Geographical Education i la International Declaration on Geographical Education for Cultural Diversity. 

 http://www.igu-cge.org/

logo_igu La Unió Geogràfica Internacional fou establerta formalment a Brusel.les l’any 1922 com a resultat d’una llarga tradició de reunions de geògrafs que s’havia iniciat  l’any 1871 a Anvers. La UGI és el principal organisme de trobada de geògrafs de tot el món als seus congressos, tant els d`àmbit mundial com els regionals. La UGI està adherida al Consell Internacional d’unions científiques (ICSU)  al  Consell Internacional de Ciències Socials (ISSC) a les que reconeix com a  organismes coordinadors de l’organització internacionald e la ciència. La UGI s’organitza en una Assemblea General de delgats dels països membres, un Comité executiu amb presidència, vuit vice-presidències, un secretariat general i una tresoreria. El treball ordinari entre Assemblees es fa mitjançant les Comissions i els grups d’estudi.

http://www.igu-online.org

 

arcLa visualització del documental Home (produït l’any 2009 per Yann Arthus-Bertrand) ens serveix per analitzar de manera global els principals mals que està sofrint el planeta. L’alumnat haurà de visualitzar-lo i estar molt atent a les dades i xifres que es van narrant. Així mateix, l’alumnat haurà de ser capaç, al final, de fer un petit debat mostrant les reflexions que el documental ha provocat (93′).

http://apliense.xtec.cat/arc/node/1040

ga_logoCreada el 1893, és una institució fonamental per la seva tasca de suport al coneixement i la innovació en la pràctica de l’ensenyament de la geografia. Publica les revistes: Geography, Primary Geography (Primària), Teaching Geography (Secundària) i GeogEd (on line).

http://www.geography.org.uk/

logoAssociació dedicada a l’ensenyament de la geografia des del 1954. Té una bona part del seu web dedicada a materials i publicacions adreçades a la pràctica docent. Té una col.lecció didàctica adreçada a l’escola primària i secundària i publica la revista Ambiente, societa, territorio. Geografia nelle Scuole i  una de nova: Journal of Research and Didactics in Geography.

http://www.aiig.it/didattica.html

arcLa pàgina web de l’exposició itinerant ATRAPATS AL GEL permet fer una visita virtual a l’exposició. Aquesta “visita virtual” es complementa amb un dossier per a l’alumne preparat a tal efecte, del qual se’n poden aprofitar els apartats específics de la matèria. La pàgina conté vídeos, fotografies, biografies, referències bibliogràfiques, enllaços web, dossier per al professorat, dossier per a l’alumnat, tallers per fer a l’aula, que permeten un apropament al món Antàrtic.

http://apliense.xtec.cat/arc/node/886

arcA partir de mitjans audiovisuals, en aquest cas amb la visualització d’un vídeo de la sèrie “el Paisatge favorit de Catalunya”, l’alumnat s’endinsarà en l’estudi del concepte de paisatge així com en l’aproximació i identificació al paisatge humanitzat. A partir de la visualització de l’episodi d’aquesta sèrie de TV3, l’alumnat haurà de respondre una sèrie de qüestions per acabar realitzant una fotografia del seu paisatge més proper i identificar perquè es tracta d’un paisatge natural o modificat per l’ésser humà.

http://apliense.xtec.cat/arc/node/934

arcA partir de la informació de climes i paisatges que l’alumnat trobarà en un apartat de recursos de l’XTEC haurà de relacionar en l’activitat, diferents imatges de paisatges amb el seu clima corresponent. A més a més, haurà de completar les característiques climàtiques de cada paisatge; temperatures, precipitacions i la localització. Es tracta de crear un document word amb les fitxes de 9 dels paisatges climàtics més representatius del planeta.

http://apliense.xtec.cat/arc/node/974

arcL’alumnat treballarà la diversitat climàtica a través de dos eixos, la circulació atmosfèrica i la classificació dels diferents climes que puguem trobar al món. Es plantejaran diferents activitats (comentari de videos, treball amb el diccionari d’anglès, anàlisi de mapes, presentació amb format digital), totes força independents entre si, per la qual cosa el professorat podrà escollir aquelles que li semblin més adients al grup classe

http://apliense.xtec.cat/arc/node/1167

arcA través de la realització de dues activitats interactives (JClic) l’alumnat respondrà a una sèrie de qüestions sobre el relleu terrestre i marítim del món i del continent europeu. El navegador interactiu JClic permet el recompte de les respostes encertades, les quals seran anotades per l’alumnat en un full de registre.

http://apliense.xtec.cat/arc/node/1372

arcLa proposta se centra en completar un mapa conceptual a partir de les característiques de la geografia del continent asiàtic atenent a la informació facilitada per la Viquipèdia. L’activitat es complementa amb la resposta a una sèrie de preguntes sobre les característiques del relleu asiàtic, la localització en un mapa mut d’un seguit d’indrets físics, i la realització de dues recerques a Internet relacionades amb el mar d’Aral (visionat d’un fragment de vídeo) i l’Everest.

http://apliense.xtec.cat/arc/node/1373

arcLa proposta se centra en construir una presentació de diapositives (Power Point) amb 5 llocs geogràfics del continent. De cada lloc seleccionat cal incloure la identificació de les seves característiques, la seva localització i fotografies dels seus paisatges més emblemàtics, amb la inclusió d’una fotografia de satèl·lit. Finalment es treballa la definició de conceptes, la identificació de problemàtiques geogràfiques d’aquest entorn i el treball d’un mapa mut.

http://apliense.xtec.cat/arc/node/1489

arcAquesta proposta integra dues seqüències de treball en grup per apropar-se al relleu del continent americà. La primera aconsella la pràctica de mapes flash interactius per passar després a fixar dos itineraris amb Google maps i cercar quines unitats de relleu del continent travessen. La segona fomenta la recerca a Google maps o Google Earth per tal d’identificar imatges satèl·lit que s’han captat amb aquests recursos. A continuació es completa la proposta amb el visionat d’un vídeo sobre el qual cal respondre una sèrie de preguntes.

http://apliense.xtec.cat/arc/node/1490

arcLa proposta treballa el relleu d’Espanya i Catalunya a través de mapes flash interactius, la identificació de paisatges d’Espanya, el visionat d’un vídeo per poder observar l’aspecte del relleu català des de l’aire i la lectura d’un article de La Vanguardia sobre les riuades a Catalunya del novembre del 1982. Al voltant d’aquests recursos es proposen preguntes per respondre i petites recerques.

http://apliense.xtec.cat/arc/node/1492

arcEl programa “Ciutat, territori i paisatge” inclou material per fer l’estudi de dotze paisatges del Vallès amb una orientació geogràfica actual. La pregunta plantejada és “Blocs de pisos o cases adossades?” La resposta té una enorme transcendència des del punt de vista de l’ecologia urbana. Les activitats condueixen l’alumnat a adonar-se de la importància que té per al paisatge urbanitzat la resposta a aquesta pregunta.

http://apliense.xtec.cat/arc/node/643

arcA través del plànol urbà de la ciutat de Tarragona l’alumnat coneixerà la seva situació, així com la seva evolució i creixement. Haurà d’assenyalar tres àrees de la ciutat: el nucli antic, l’eixample i els nous barris per tot seguit fer un comentari pautat. Finalment, haurà d’escriure i llegir dues propostes per millorar la vida dels ciutadans.

http://apliense.xtec.cat/arc/node/1689

LATITUDSAquest documental ofereix una panoràmica del model econòmic actual que potencia la producció d’aliments per a l’exportació, sense tenir en compte les necessitats de la població local, i fa que els ingressos dels treballadors/es del camp depenguin de les borses internacionals. El documental es va emetre el 23 de novembre de 2010 al programa Latituds (Canal 33). (25′ 50”)

http://blogs.tv3.cat/latituds.php?itemid=36433

educaplusEs selecciona una àrea geogràfica i es pot observar com evoluciona la seva piràmide de població des del 1950 al 2050.  També permet comparar corbes d’evolució entre països, comparar índex demogràfics (fertilitat, taxes de natalitat, mortalitat, mortalitat infantil, esperança de vida, població de més de 65 anys…). Permet també classificar els països en funció dels índex demogràfics.

http://www.educaplus.org/geografia/mun_piramides.html

educaplusPiràmides de població.  Es selecciona una àrea geogràfica o un continent  i, a partir de les dades de CIA World FactBook del 2007,  s’obté la simulació de l’estructura de població per aquesta àrea.   Les dades per fer les projeccions de població fins el 2050 s’han obtingut  de les dades de la ONU, World Population Prospect.

http://www.educaplus.org/geografia/lab_piramides.html

arcProposta d’activitat on l’alumnat, a partir d’unes dades de densitat de població de l’INI recollides a Viquipèdia, haurà de construir un mapa de densitat de població de les províncies d’Espanya amb l’eina de Windows Paint, que és fàcil d’utilitzar. Una vegada realitzat el mapa hauran de fer un comentari de les àrees més i menys poblades de l’estat espanyol.

http://apliense.xtec.cat/arc/node/1155

 

arcProposta d’activitat on l’alumnat haurà d’observar les àrees més poblades i despoblades del planeta en una imatge satèl•lit nocturna de la Terra. Aquestes àrees estan numerades de l’1 al 6: tres molt il•luminades i tres gairebé a les fosques. Les hauran d’identificar, buscar imatges reals que hi corresponguin i relacionar-les amb els números. A més a més, a partir d’un qüestionari explicaran els motius de la irregular distribució de la població.

http://apliense.xtec.cat/arc/node/1154

Reportatge sobre els ports. Classificació i descripció dels ports: naturals o artificials (segons l’origen), ports fluvials o marítims (segons l’emplaçament), comercial, pesquer, de refugi, militar i esportiu (segons la funció). Instal·lacions habituals en un port comercial. El port com a font d’inspiració de la literatura, les arts, el cinema i la música (8′).

http://www.edu3.cat/Edu3tv/Fitxa?p_id=18216&p_num=3

Recursos educatius que treballen l’ecologia de la posidònia i dels ecosistemes que forma, així com les amenaces ambientals que pateixen aquests ecosistemes. Adreçat a diversos nivells educatius.  Consta de tres PDF: un per l’alumnat (versions en  català, castellà, francès i àrab), una guia didàctica i un quadern pel professorat.

pdf_alumnat_cat, pdf_alumnat_castpdf_alumnat_frapdf_alumnat_àrabpdf_quadern_professorat, pdf_guia_didàctica

 

arcLa proposta es compon de quatre activitats del recurs “Els prats submarins de posidònia” de la web del Departament de Territori i Sostenibilitat -una és d’ampliació i una altra d’aprofundiment-. Permeten conèixer la costa catalana, la seva evolució al llarg del temps, els coneixements tradicionals i la complexitat de la gestió del medi litoral, utilitzant la posidònia com a fil conductor.

http://apliense.xtec.cat/arc/node/623

arcAquesta activitat és una de les propostes didàctiques que fa el CERES sobre l’Atles de la nova ruralitat. Planteja fer una sortida al camp i dóna pautes molt detallades per fer l’observació d’un paisatge agrari, diferenciant els elements abiòtics, biòtics i antròpics i classificant-los segons diverses tipologies. També fa propostes per a la preparació de la sortida i activitats posteriors de síntesi i comunicació dels resultats de l’observació. Acaba amb activitats d’ampliació.

http://apliense.xtec.cat/arc/node/646

arcL’alumnat, a partir de la informació que trobarà a una pàgina web (definicions, planisferis, mapes conceptuals, imatges…) ha de resoldre les activitats d’una fitxa de treball. Les activitats són d’observació, anàlisi, identificació, interpretació, classificació i lectura comprensiva.

http://apliense.xtec.cat/arc/node/29166