EINES i Recursos

per a l'ensenyament de la geografia

Coneixeu la festa de les Falles? La UNESCO va declarar les Festes del Foc del Solstici d’Estiu als Pirineus Patrimoni Immaterial de la Humanitat. Agrupa un total de 63 municipis: 34 francesos, 17 catalans, 9 aragonesos i 3 andorrans. Aquest documental n’explica la història.

Aquesta eina de l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya permet combinar mapes amb continguts per realitzar presentacions.

http://betaportal.icgc.cat/wordpress/storymaps/

També ofereix la possibilitat de realitzar jocs, com per exemple aquest, en què pots saber el teu coneixement sobre el territori català.

http://betaserver2.icgc.cat/storymap/html/visor.html?id=fac9a4c0-5ec4-11e8-87a2-9d6c007db534

L’Institut d’Estadística de Catalunya, juntament amb la col·laboració del Departament d’Ensenyament, han desenvolupat un aplicatiu d’estadística per a alumnes d’educació primària i secundària. A través d’un conjunt d’activitats en les quals s’aplica l’estadística en casos reals tenen com a objectiu que els alumnes aprenguin conceptes estadístics i interpretin les dades d’una manera clara i entenedora.

http://aprenestadistica.idescat.cat/secundaria/index.html

 

L’ICGC ha posat en marxa una nova aplicació web, el Comparador Històric del Territori, que permet explorar l’evolució de qualsevol punt de Catalunya des de 1945 fins a l’actualitat. Un dels aspectes destacats és l’opció de crear un gif d’una àrea determinada per veure’n l’evolució animada al llarg del temps.

https://betaportal.icgc.cat/comparador-gificador/#15/42.1738/1.3162

La NASA, a partir de l’observació continuada de satèl·lits a la superfície de la Terra, ha fet públics uns vídeos que mostren com ha evolucionat la vida al nostre planeta des de 1997.

http://www.ccma.cat/el-temps/la-nasa-mostra-en-un-video-vint-anys-de-levolucio-de-la-vida-vegetal-a-la-terra/noticia/2821149/#.Wgwmtfad0_M.facebook

Recurso en el que el alumnado realiza un trabajo de investigación sobre cómo se reparte la riqueza en el mundo. Se trata de un conjunto de mapas en el que se plantean preguntas que deben ser respondidas.

http://arcg.is/2kMoLQc

Curs en anglès destinat a estudiants de secundària amb l’objectiu d’introduir l’arquitectura i la geografia urbana. Consta de set presentacions PowerPoint amb diverses activitats, tant al voltant de problemàtiques ambientals com de l’evolució estètica i cultural de les construccions a llarg de la història.

L’Atles de Justícia Ambiental (EJAtlas), creat per investigadors de l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB), compta en l’actualitat amb 2.100 casos de conflictes ecològic-distributius identificats en diferents indrets del món.

http://ejatlas.org/

Web en francès de caràcter científic que té l’objectiu de compartir el saber i l’ensenyament de la ciència geogràfica. Trobareu gran quantitat de recursos classificats per nivells (primaria, secundaria, universitat), monografies, articles, etc…Interessant pestanya de vocabulari i nocions generals geogràfiques.

http://geoconfluences.ens-lyon.fr/

 

Web creada per un grup de joves especialistes en l’àmbit de les Relacions Internacionals i altres disciplines, entre elles la Geografia, on trobarem articles en format radiofònic i video d’anàlisi internacional.  http://elordenmundial.com/

 Programa per capítols creat per TV3 que vol fomentar la reflexió i el debat sobre activitats que poden millorar la societat i el món. Cada capítol tracta sobre un tema concret, on els protagonistes de projectes concrets sobre el terreny expliquen quins problemes tenen i què fan per superar-los.  (30′ aprox.)

http://blogs.tv3.cat/latituds

CapturaEl documental “El pati del darrere” és el retrat del paisatge, de la gent i de la història d’una de les zones més transformades de Catalunya i alhora del pulmó verd de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). És el retrat de la zona amb més acumulació d’infraestructures del país i alhora l’horta que produeix el 15% dels aliments que es mengen a la ciutat. Duració: 53′

http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/sense-ficcio/el-pati-del-darrere/video/5567858/

CapturaPrograma de la Fundació Solidaritat de la Universitat de Barcelona. Recull, descriu, analitza i denuncia situacions a tot el món en les quals es violen els Drets Humans, com a conseqüència de conflictes oberts o encoberts. Es mostra un mapa amb els principals conflictes actuals del món, amb fitxes i informació sobre cada conflicte.

http://observatori.org/

logo_observatori_paisatgeProjecte que pretén contribuir a l’actualització dels coneixements de l’alumnat d’ESO sobre la ciutat i el territori de la Catalunya actual i promoure la sensibilització envers el paisatge, com a component important del patrimoni natural i cultural del nostre país. De les 12 imatges proposades, es plantegen una sèrie d’activitats d’observació, anàlisi i reflexió del paisatge.

http://catpaisatge.net/educacio/index.php

icgcAquest vídeo de l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya fa un repàs per la història de la mesura de la Terra: des de les primeres representacions de l’Antiguitat, quan el món era profundament misteriós, fins a l’actualitat, moment en què la cartografia ha quedat incorporada a la vida quotidiana. Es troben disponibles els subtítols en català, en castellà i en anglès. (33′ 33″)

https://www.youtube.com/watch?v=fcUZ7NJUdT0

iccGAIA · La Gran Mare és un documental de l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya sobre l’origen, l’evolució i el futur de la Terra, amb èmfasi en els conceptes geològics i el paper de la vida i dels humans. Els fets i les idees es mostren mitjançant il·lustracions i animacions així com filmacions realitzades en llocs com museus i paisatges rellevants. També s’hi exposen les amenaces a la sostenibilitat del planeta.  Es tracten aspectes de la mitologia, conceptes com el Big Bang, la formació del planeta Terra, la història de la Terra, l’evolució de la vida, plaques tectòniques… (48′).

https://www.youtube.com/watch?v=OL6U_1WmBbw&feature=youtu.be

logotipCEDEl tema de la infecunditat a Espanya és tractat al primer número de Perspectives Demogràfiques que publica el Centre d’Estudis Demogràfics de la UAB. Molt probablement, una de cada quatre dones nascudes al 1975 no tindrà fills quan arribin als 50 anys d’edat. Aquesta generació esdevindrà la més infecunda de totes les generacions nascudes a Espanya en els darrers 130 anys.

http://ced.uab.es/wp-content/uploads/2015/12/Perspectives-Demografiques_CAT_012016.pdf

ara.catGaleria de 50 imatges que pretenen ser una mostra de la diversitat de paisatges que es poden trobar a Catalunya. És una selecció  que ha fet la secció ARA Mirades, a partir de les 135 tipologies de paisatge que ha codificat l’Observatori del Paisatge.  Acompanya a cada imatge una identificació i una petita explicació de la tipologia de paisatge.

http://mirades.ara.cat/paisatges/

descarga (1)Simulació d’un viatge al centre del planeta Terra. Coneix què hi tens sota els teus peus, tant a les zones continentals com a les zones marítimes. A la simulació, a mesura que es va desplaçant el ratolí, un comptador indica a quina profunditat (mesurada en km) ens trobaríem i es visualitza què podríem trobar al llarg del camí fins arribar als 6.371 km de profunditat del centre de la terra.

http://www.bbc.com/future/bespoke/story/20150306-journey-to-the-centre-of-earth/

youtubeDocumental produït per Tony Comity, centrat a França però que presenta una realitat molt pròxima a tota Europa i al món occidental en general. És una reflexió sobre el contrast abismal que hi ha entre la crítica situació de les famílies per la crisi, la precarietat nutritiva als països en vies de desenvolupament i la nostra manera de consumir. Interessant per l’educació sobre consum responsable. El reportatge, emès per 30 minuts de TV3, és presentat en 3 fragments al Youtube: El menjar que llencem 1.2 (15’21”),  El menjar que llencem 2.a (7´34″), El menjar que llencem 2b (8´06″). Els tres fragments es van enllaçant .

https://www.youtube.com/watch?v=9QYTPzJ8h4w

youtubeDocumental sobre el menjar que llença la indústria alimentària i la cadena de distribució, útil per reflexionar sobre els milions de tones d’aliments llençats. Sobre aquesta situació calen actuacions a tres escales: consumidors; majoristes-minoristes i productors; polítics. Reportatge de Valentin Thurn, (54’48”)

El gust pel rebuig

youtubeReportatge sobre noves formes de màrqueting: el neuromàrqueting. El documental, emès pel programa 30 minuts de TV3, explora sobre la tècnica neurològica aplicada a les vendes. Pretén apel·lar a l’inconscient i a les emocions a l’hora de consumir; orientar conductes sense que els potencials consumidors no se n’adonin. Reportatge de Benoït Bringer.  (39´31″)

https://www.youtube.com/watch?v=PVRA_u-E3ZM

youtubeReportatge sobre els canvis produïts a la ciutat de Detroit en els darrers 5o anys. S’analitza el ràpid creixement de la ciutat lligat a la indústria de l’automòbil nordamericà dels anys 1960, esdevenint aleshores la capital automobilística del món i la quarta ciutat més poblada dels EEUU. Ara, la crisi i els canvis al sector han comportat la destrucció de llocs de treball, delinqüència, corrupció, edificis abandonats…  Avui la ciutat esdevé un espai per noves oportunitats i el vídeo permet el debat. (11’28”)

https://www.youtube.com/watch?v=oi2Ja3AmJ9k

youtubeReportatge sobre l’illa de Migingo, una petita illa de la mida d’un camp de futbol, situada al mig del Llac Victòria. El reportatge pretén fer una reflexió de com l’home pot impactar sobre l’ecosistema. L’illa de Migingo, avui disputada entre Uganda i Kènia, va ser colonitzada pels britànics. La introducció de la perca del Nil ara fa uns 70 anys va provocar a la zona nombrosos canvis econòmics, socials, demogràfics… que ara es sumen als canvis climàtics. (5’46”)

https://www.youtube.com/watch?v=cOkn0M7R7FQ

logoExercicis de localització de països, capitals, mars, oceans, rius… de l’àrea del Pròxim Orient, amb diferents nivells de dificultat.  Aquests mapes interactius han estat seleccionats per l’espai “Interpretant el món àrab i l’islam” que el periodista i arabista Jordi Llaonart té destinat a blocs de VilaWeb.

http://blocs.mesvilaweb.cat/arabislam/jocs-amb-mapes-interactius-per-aprendre-geografia-del-proxim-orient-nivell-iv-xi/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+arabislamblog+%28Interpretant+el+m%C3%B3n+%C3%A0rab+i+l%27islam%29

icgcInstrument útil per la detecció de canvis geogràfics i urbanístics al territori i per determinar el moment en què aquests s’han produït, sobre la cartografia oficial. El visualitzador de canvis urbanístics pot ser dividit en 2, 4, 6 o 8 finestres segons la voluntat de l’usuari, i per a cada una d’elles es pot triar l’any del qual es vol visualitzar l’ortofotomapa corresponent. Cal tenir en compte que la producció de l’ortofotomapa no abasta la totalitat de Catalunya cada any, fet pel qual per alguns dels anys no es visualitza informació en determinades àrees. Molt il·lustratius els canvis urbanístics de les ciutats, especialment la de Barcelona.

http://betaportal.icgc.cat/canurb/

icgcEina senzilla que mostra, amb un sol impacte visual, les transformacions geogràfiques del territori. En moure el ratolí per la pantalla, es visualitza una àrea circular on és mostra com era l’any 1945 (o 1956 a escollir). Amb aquest funcionament s’evidencien amb detall les transformacions geogràfiques de l’indret. És un recurs de fàcil ús; a la part superior dreta de la pantalla, uns botons permeten canviar l’ordre del fons i l’any de visualització.

http://betaserver.icgc.cat/visor/catalunya_ull_del_temps.html#15/41.4121/2.2201

icgcMaterial fotogràfic que permet comparar el territori català en tres moments diferents: 1945-46, 1956-57 i l’actualitat. Un cercador permet situar-se en l’indret escollit i comparar de manera simultània entre les imatges de les primeres fotografies aèries realitzades a Catalunya els anys 1945-46, les realitzades en el segon vol al 1956-57 i les actuals. És una eina eficaç per l’anàlisi dels canvis d’usos del sòl en els darrers setanta anys.

http://betaportal.icgc.cat/canurb/cathistoric.html

índex

Fantàstiques imatges aèries de la serralada de l’Himàlaia obtingudes gràcies a les tecnologies de filmació més avançades. El vídeo mostra, amb gran resolució, imatges de la ciutat de Katmandú, grans saltants d’aigua, zones boscoses i abruptes i les muntanyes més verticals de l’Himàlaia amb cims emblemàtics com l’Everest, l’Ama Dablam i el Lhotse. (2’29”)

https://vimeo.com/121045965

logo-tv3Al lloc on fa més fred de la Terra, a Iakutia (Sibèria), un nen de vuit anys ha de caminar sol per la neu, cada dia, a 50 sota zero, per anar a l’escola. Altres nens fan un curt trajecte fins al punt on han d’agafar el vell autobús escolar que, si s’avaria, pot suposar la mort de tots, per congelació. Durant 9 mesos a l’any, no poden sortir al pati perquè fa massa fred. 48 min.

 

http://www.ccma.cat/tv3/camins-perillosos-escola/

índexBanc d’imatges. El web de Yan Arthus-Bertrand, fotògraf francès, conté fantàstiques imatges d’arreu del món que es poden descarregar gratuïtament. L’objectiu de la seva càmera captura imatges de gran bellesa i sensibilitat tant pel que fa a a les persones com per a problemes mediambientals.

http://www.yannarthusbertrand.org/es

AtlesturismeEl Mapa Nacional de l’Oferta i els Productes Turístics de Catalunya és el resultat del conveni signat entre el Departament d’Innovació, Universitats i Empresa i la Universitat de Barcelona. Té com a propòsit presentar algunes idees bàsiques sobre el fenomen turístic a Catalunya a partir de tres característiques principals: la seva dimensió global, la seva potencialitat per a generar riquesa i el seu caràcter canviant, que obliga a establir estratègies d’adaptació quasibé de manera permanent.

http://www.ub.edu/mapaturismecat/ARTS/000.html

Pàgina de la Fundació del Món Rural, plantejada com a eina de reflexió sobre les realitats específiques i diferencials del món rural català. Conté mapes, gràfics, quadres i imatges amb la finalitat de facilitar-ne l’ús a escoles i instituts. A part del material gràfic de l’atles, es donen unes orientacions didàctiques i es faciliten quatre exemples d’aplicació a l’aula.

http://www.fmr.cat/atles/

imagesMaterials elaborats per la Cartoteca General de la Universitat Autònoma de Barcelona. Es tracta de documents en format PDF que mostren, de manera gràfica, les diverses funcionalitats dels recursos de cartografia digital disponibles a la xarxa (l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya, l’Instituto Geológico y Minero de España, la OECD o l’Agència Catalana de l’Aigua, per exemple).  

http://ddd.uab.cat/search?ln=ca&cc=recdoc&sc=1&p=cartoteca+general&f=author&action_search=Cerca

atlas justiceAquest atles pretén fer més visibles els impactes que generen els projectes miners, les grans preses, les plantacions, el fracking o les incineradores, i les injustícies  que provoquen les seves activitats. L’atles recull les narracions de comunitats de tot el món, en lluita per aquestes injustícies. Vol ser també una plataforma de connexió per trobar altres grups que treballen pel mateix tema.

http://www.ejatlas.org/

Els matins

Entrevista realitzada a la demògrafa Anna Cabré, directora del Centre d’Estudis Demogràfics, al programa “Els matins” de TV3. En aquesta entrevista Cabré parla dels canvis en la demografia catalana en els darrers anys i de com la crisi ha afectat a la nostra societat. (29′ 34”)

http://www.tv3.cat/videos/4896331/Anna-Cabre-Els-infants-son-els-mes-afectats-per-la-crisi

logoPàgina elaborada per la Universitat de Lleida, dedicada al coneixement d’Europa de manera àmplia: geografia, economia i història de les institucions. Ofereix bons recursos: vídeos, mapes, documents, imatges…. i una guia per al professor. Existeix una versió en castellà.

 

http://www.learneurope.eu

 

Ed GEOComissió de treball de la Unió Geogràfica Internacional (UGI) que té com a missió la millora de l’educació geogràfica a tots els nivells educatius, des de l’escola a la universitat,  desenvolupar estàndars internacionals en els coneixements geogràfics i difondre el International Charter on Geographical Education i la International Declaration on Geographical Education for Cultural Diversity. 

 http://www.igu-cge.org/

logo_igu La Unió Geogràfica Internacional fou establerta formalment a Brusel.les l’any 1922 com a resultat d’una llarga tradició de reunions de geògrafs que s’havia iniciat  l’any 1871 a Anvers. La UGI és el principal organisme de trobada de geògrafs de tot el món als seus congressos, tant els d`àmbit mundial com els regionals. La UGI està adherida al Consell Internacional d’unions científiques (ICSU)  al  Consell Internacional de Ciències Socials (ISSC) a les que reconeix com a  organismes coordinadors de l’organització internacionald e la ciència. La UGI s’organitza en una Assemblea General de delgats dels països membres, un Comité executiu amb presidència, vuit vice-presidències, un secretariat general i una tresoreria. El treball ordinari entre Assemblees es fa mitjançant les Comissions i els grups d’estudi.

http://www.igu-online.org

 

arcLa visualització del documental Home (produït l’any 2009 per Yann Arthus-Bertrand) ens serveix per analitzar de manera global els principals mals que està sofrint el planeta. L’alumnat haurà de visualitzar-lo i estar molt atent a les dades i xifres que es van narrant. Així mateix, l’alumnat haurà de ser capaç, al final, de fer un petit debat mostrant les reflexions que el documental ha provocat (93′).

http://apliense.xtec.cat/arc/node/1040

ga_logoCreada el 1893, és una institució fonamental per la seva tasca de suport al coneixement i la innovació en la pràctica de l’ensenyament de la geografia. Publica les revistes: Geography, Primary Geography (Primària), Teaching Geography (Secundària) i GeogEd (on line).

http://www.geography.org.uk/

logoAssociació dedicada a l’ensenyament de la geografia des del 1954. Té una bona part del seu web dedicada a materials i publicacions adreçades a la pràctica docent. Té una col.lecció didàctica adreçada a l’escola primària i secundària i publica la revista Ambiente, societa, territorio. Geografia nelle Scuole i  una de nova: Journal of Research and Didactics in Geography.

http://www.aiig.it/didattica.html

arcLa pàgina web de l’exposició itinerant ATRAPATS AL GEL permet fer una visita virtual a l’exposició. Aquesta “visita virtual” es complementa amb un dossier per a l’alumne preparat a tal efecte, del qual se’n poden aprofitar els apartats específics de la matèria. La pàgina conté vídeos, fotografies, biografies, referències bibliogràfiques, enllaços web, dossier per al professorat, dossier per a l’alumnat, tallers per fer a l’aula, que permeten un apropament al món Antàrtic.

http://apliense.xtec.cat/arc/node/886

arcA partir de mitjans audiovisuals, en aquest cas amb la visualització d’un vídeo de la sèrie “el Paisatge favorit de Catalunya”, l’alumnat s’endinsarà en l’estudi del concepte de paisatge així com en l’aproximació i identificació al paisatge humanitzat. A partir de la visualització de l’episodi d’aquesta sèrie de TV3, l’alumnat haurà de respondre una sèrie de qüestions per acabar realitzant una fotografia del seu paisatge més proper i identificar perquè es tracta d’un paisatge natural o modificat per l’ésser humà.

http://apliense.xtec.cat/arc/node/934

arcA partir de la informació de climes i paisatges que l’alumnat trobarà en un apartat de recursos de l’XTEC haurà de relacionar en l’activitat, diferents imatges de paisatges amb el seu clima corresponent. A més a més, haurà de completar les característiques climàtiques de cada paisatge; temperatures, precipitacions i la localització. Es tracta de crear un document word amb les fitxes de 9 dels paisatges climàtics més representatius del planeta.

http://apliense.xtec.cat/arc/node/974

arcL’alumnat treballarà la diversitat climàtica a través de dos eixos, la circulació atmosfèrica i la classificació dels diferents climes que puguem trobar al món. Es plantejaran diferents activitats (comentari de videos, treball amb el diccionari d’anglès, anàlisi de mapes, presentació amb format digital), totes força independents entre si, per la qual cosa el professorat podrà escollir aquelles que li semblin més adients al grup classe

http://apliense.xtec.cat/arc/node/1167